torsdag 4 september 2014

Elva saker som jag vill dela med mig av just nu

● Jag har ägnat delar av den här dagen åt att schamponera och luskamma håret på ett 15-tal barn. Aldrig i mitt liv har jag sett så mycket löss på en och samma gång! Detta kommer att vara ett återkommande inslag varje vecka och känns som en viktig grej.

● En av de äldre pojkarna på praktiken sökte kontakt med mig, satte sig nära och somnade senare med huvudet mot min axel. Det ulimata beviset på att någon känner sig trygg.

● Nanay Gilma, en härlig 60-årig filippinska som jag har delat rum med några nätter,  är en sådan person som en önskar att alla fick ha i sitt liv. Hon har sett till så att jag har fått ordentlig medicin för min hosta, vi har diskuterat relationer och hon har gett mig tips inför val av en potentiell framtida man. Imorse bjöd hon mig på frukost och det är fint att känna att någon som jag tycker om också gillar mig tillbaka.

● På väg till praktiken häromdagen höll jag på att trampa på en fet död råtta som låg mitt på trottoaren. På hemvägen var jag nära att kliva på delar av en överkörd råtta. Jag vet inte vad som hade varit värst...Note to self: var mer uppmärksam på var du sätter fötterna!

● Fyra svenska ungdomar som är med i "Youth in the world wide church" (utbytesprogrammet som jag deltog i 2008 här på Filippinerna) har anlänt. Kul att träffa dom men att tänka att jag var i deras skor för sex år sen känns på något sätt så avlägset, mycket har hänt sedan dess!

● Jag blev inlåst/utelåst (beror på hur en ser på saken) igår kväll när jag var panikhungrig och verkligen behövde gå ut och äta. Hade inget annat val än att sms:a prästen som jobbar i national cathedral och väldigt ursäktande fråga om inte möjligtvis var så att det kanske fanns någon som vid tillfälle skulle kunna komma och släppa ut mig. En vill ju inte vara till besvär men tydligen var det inget problem då det tog ungefär tre sekunder innan jag var en fri kvinna igen.

● Under de fem dagar som jag har varit här i Manila har min tagalog blivit ungefär 100 % bättre (kanske ingen bedrift men ändå!). Målet att kunna konversera på språket innan jag åker härifrån känns inte längre ouppnåeligt.

● Förra natten lyckades jag somna kring kl 23 och vaknade inte förrän kl 07 när almaret ringde. Lycka att få sova så länge i ett sträck efter flertalet sömnlösa nätter på grund av tidsskillnaden!

● Jag är inte kräsen när det kommer till mat, men det finns en sak som jag inte äter;  lever. Till lunch på praktiken idag serverades ris och...just det, levergryta. Jag hade inget annat val än att hålla god min och skölja ner maten med mycket vatten.

● På instagram kan det hända att jag lägger ut bilder med jämna mellanrum, så den som inte redan följer mig där kan lägga till @attfallafritt om suddiga och allmänt oklara bilder är av intresse. 

● Det finns en kommentarsfunktion här på bloggen som vem som helst är fri att använda. Eftersom jag delar med mig av min vardag är det väl inte mer än rättvist att ni också gör det ibland. Skriv hej eller vad som helst, jag är nyfiken på att veta vilka det är som har hittat hit!

2 kommentarer:

  1. Jag kan! :)

    Är hemma och sjuk (jag får inte ens gå uut!) och gläds när jag ser att det har kommit ngt nytt här. Är så pass frisk att jag känner att jag har tråkigt och vill tillbaka till jobbet, men så pass sjuk att jag borde (och ska) stanna hemma. Jo, du hörde rätt; Liiiiiiv, jag har trååååååååååkigt! ;) Puss!

    SvaraRadera
  2. Tycker det är kul med mycket text här, jag behöver det i mitt bloglovin-flöde som annars bara består av bilder! Blir så sugen att själv göra något äventyr, något givande, både för en själv och för andra. Du är verkligen modig och det är därför du är så många erfarenheter rikare än för åtta år sen! Saknar dig

    SvaraRadera