Det går nästan inte en dag utan
att jag flätar håret på åtminstone två eller tre av flickorna som kommer till dagcentret.
”Ate Liv, me next. Elsa style! S!” säger de och diskuterar sedan i vilken ordning
de står på tur. För att undvika tjafs delar jag alltid ut nummer ”isa, dalawa,
tatlo” till dem och de fnissar lite åt att jag räknar på tagalog.
Alla vill de se ut som karaktären Elsa i ”Frozen” och ha en inbakad fläta i
form av ett S. Jag är inget superproffs men tillräckligt fingerfärdig för att
knåpa ihop något som i värsta fall kan räddas av ett gäng hårnålar. Efter att
ha gjort ett x-antal flätor varje dag i flera veckors tid kan jag dock inte
säga annat än att jag onekligen har blivit bättre och också mer kreativ. Jag
övertalar barnen om att få testa andra frisyrer för att slippa göra en S-fläta
för femtioelfte gången, vilket oftast godkänns och också skapar nya ”trender”
bland dom.
Då jag inte har språket att
använda mig av, på samma sätt som mina kollegor, är det här ett sätt för mig
att skapa kontakt med barnen. Speciellt med de lite äldre tjejerna som börjar
närma sig tonåren och ofta är lite reserverade har det varit ett framgångsrikt koncept.
Egentligen handlar det inte så mycket om själva slutresultatet utan det är
snarare processen som är viktig. En stund där en av flickorna för all min
uppmärksamhet riktad mot sig. Att få bli lite ompysslad och att få bli sedd. Med
vissa småpratar jag på en blandning av engelska och tagalog, medan det med
andra går ut på att få dom att sitta någorlunda still och följa mina
instruktioner.
Jag ville på något sätt inkludera
pojkarna i detta och kläckte då den otroligt nyskapande idén om att göra
tofsar i deras korta hår. Sagt och gjort, när aktiviteterna för dagen var slut
hade mer än halva barngruppen antingen flätor eller tofsar i håret. Det var en
rätt rolig syn när ett gäng pojkar i olika åldrar lämnade dagcentret med håret
ståendes rakt upp i vädret.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar