torsdag 16 oktober 2014

Welcome to our home

När jag kommer hem efter lång arbetsdag möts jag av tonerna från en rocklåt på tagalog och inifrån toaletten hör jag hur en av mina flatmates sjunger med för full hals. Han sitter på en liten pall och tvättar sina kläder, medan den andra står vid diskbänken och gör i ordning fisk som han har inhandlat på marknaden. Senare äter vi middag tillsammans, pratar konstant och skrattar oss tårögda åt Kians målande beskrivningar. Jag och Jaypee tjafsar högljutt om hurvida jag ska få diska eller inte, en diskussion som återkommer varje kväll och alltid slutar på samma sätt. Vi kompromissar och diskar hälften var medan Kian bara suckar åt oss.

Någon av oss börjar nynna på en låt, de andra hakar på och det dröjer inte länge förrän gitarren plockas fram. Sånger på engelska, tagalog och svenska fyller köket, vi sjunger i stämmor och delar med oss av våra favoritlåtar. Sjungandet övergår i djupa diskussioner och plötsligt har det gått sju timmar sedan jag kom hem och satte mig på en av plaststolarna i köket. En helt vanlig vardagsskväll hemma hos team Aasa-Escaner-Fosana.

Dörren till lägenheten är alltid olåst, folk kommer och går som de behagar och vi är ofta fler än tre stycken kring matbordet när det är dags för middag. Några gånger i veckan har vi övernattande gäster, bland annat kvinnoorganisationens ordförande på nationell nivå som med jämna mellanrum kommer till Manila och då hellre sover på golvet i mitt rum än i kyrkans övernattningslokal. Vårt hem (ja, jag känner mig verkligen hemma här!) är öppet och välkomnande med en väldigt avslappnad atmosfär och det känns som att jag har bott här bra mycket längre än bara en månad. Kian och Jaypee är givmilda, omtänksamma som få och ställer alltid upp utan att jag ens behöver be om det. De får mig att gråta av skratt precis varje dag och internskämten är många. Att få bo tillsammans med dessa killar är inget annat än ett privilegium och något jag är väldigt glad och tacksam över.


Jag trivs, jag trivs så utomordentligt bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar